Τρίτη 12 Απριλίου 2011

Αρχιτεκτονική βυζαντινών ναών

Δευτέρα 11 Απριλίου 2011

ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΕΞΕΤΑΣΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ
ΙΕΡΑ ΕΞΕΤΑΣΗ
ΙΔΡΥΣΗ:
Έως και τον 13ο αιώνα, ουσιαστικά δεν υπήρχε κάποιο συγκεκριμένο σώμα της Καθολικής Εκκλησίας που να ασχολείται αποκλειστικά με το θέμα των αιρετικών, τις συλλήψεις τους και τις δίκες τους. Το 1227 όμως, Ο Πάπας Γρηγόριος Θ', ιδρύει την Ιερά Εξέταση, δικαστικό σώμα της Εκκλησίας, αρμόδιο για την δίωξη αιρετικών, και με -για πρώτη φορά- παπική άδεια χρήσης της θανατικής ποινής.
ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ:
Ο Αλέξανδρος Δ', το 1258, σε μια προσπάθεια να χαλιναγωγήσει την δράση της Ιεράς Εξέτασης και να περιορίσει την έκταση που είχε πάρει, διατάζει την διακοπή της χρήσης βασανιστηρίων, να περιοριστούν μόνο στις υποθέσεις αιρετικών και να αποκλείσουν τις υποθέσεις Μαγείας. Αλλά το διάταγμά του «έπεσε στο κενό» και η Ιερά Εξέταση συνέχισε την δράση της, ανενόχλητη από το διάταγμα. 7 χρόνια αργότερα, το 1265, ο Κλήμης Δ' επαναφέρει επίσημα τη χρήση βασανιστηρίων και το 1326 με διάταγμα της Εκκλησίας, η Ιερά Εξέταση έχει πλέον και επίσημα την άδεια να εξετάζει υποθέσεις Μαγείας. Εκείνη τη χρονιά, ξεκινά πλέον επίσημα το λεγόμενο «κυνήγι μαγισσών».
ΤΟΠΟΙ ΔΡΑΣΗΣ:
Ξεκινώντας την ιστορία της, η δράση της Ιεράς Εξέτασης περιορίστηκε κυρίως στην βόρεια Γαλλία και την νότια Ιταλία, διώκοντας τους Φραγκισκανούς και τους Δομινικανούς.
ΤΑ ΜΕΛΗ ΠΟΥ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΑΝ:
Η Ιεραρχική «πυραμίδα» της Ιεράς Εξέτασης, ξεκινούσε από 2 ισόβαθμους Ανώτατους Ιεροεξεταστές, που έδιναν αναφορά κι έπαιρναν διαταγές κατ’ ευθείαν στον και από τον Πάπα. Αυτοί με την σειρά τους, μετέφεραν την διαταγή στους υπόλογούς τους Ιεροεξεταστές, οι οποίοι αποτελούσαν ένα σώμα που απαρτιζόταν όχι μονάχα από κληρικούς, μα κι από αξιωματικούς και από συμβούλους.
Η ΔΡΑΣΗ ΤΗΣ:
Οργανωμένοι σε ομάδες, οι Ιεροεξεταστές ταξίδευαν από χωριό σε χωριό, παραμένοντας για όσο χρονικό διάστημα θεωρούσαν απαραίτητο. Αρχικά ανήγγειλαν σε κεντρικό σημείο του χωριού διαταγή να παραδοθούν αυτόβουλα οι αιρετικοί. Όσοι παραδίνονταν μόνοι τους, λάμβαναν έναν μήνα χάριτος πριν δικαστούν και η καταδίκη τους ήταν πιο ήπια, αλλά ποτέ αθωωτική.
Το επόμενο βήμα ήταν η εξέταση των κατοίκων, αναζητώντας αυτούς που δεν παραδόθηκαν. Τις πρώτες πληροφορίες τις λάμβαναν από τους κληρικούς της περιοχής, οι οποίοι δεν ήταν πάντα συνεργάσιμοι. Ακολουθούσε ανάκριση των κατοίκων, και για τους εαυτούς τους αλλά και για τους συγχωριανούς τους. Όσοι κατηγορούνταν από 1 συγχωριανό τους, θεωρούνταν ύποπτοι και όσοι κατηγορούνταν από τουλάχιστον 2 συγχωριανούς τους, θεωρούνταν ένοχοι. Στην συνέχεια καλούνταν δημόσια οι ύποπτοι και ένοχοι να παρουσιαστούν. Όσοι παρουσιάζονταν, φυλακίζονταν αναμένοντας την δίκη και καταδίκη τους. Όσοι αρνούνταν να παρουσιαστούν, συλλαμβάνονταν δια της βίας. Και αυτοί που παρουσιάζονταν μετά την κλήση και αυτοί που συλλαμβάνονταν, ανακρίνονταν, βασανίζονταν εάν δεν ομολογούσαν αμέσως, δικάζονταν και καταδικάζονταν πρώτοι. Το 1/3 των υποθέσεων έφταναν στα βασανιστήρια.
ΠΟΙΝΕΣ:
Οι πλέον διαδεδομένες μορφές βασανιστηρίων ήταν το μαστίγωμα, το κάψιμο με πυρωμένο σίδερο σε διάφορα σημεία του σώματος, ο τροχός, το κάψιμο των ποδιών με κάρβουνα και το κρέμασμα από τους καρπούς με τα χέρια δεμένα πίσω από την πλάτη. Τα βασανιστήρια συνεχίζονταν, μέχρι ο/η κατηγορούμενος/η να ομολογήσει ή... να πεθάνει. Λόγω του ότι υπήρχαν διαφωνίες, ακόμα και μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας, για το εάν η ομολογία μετά από βασανιστήρια είναι έγκυρη, οι ιεροεξεταστές σταματούσαν τα βασανιστήρια όταν ο/η κατηγορούμενος/η ομολογούσε και μετά από αρκετές ώρες του/ης ζητούσαν να επιβεβαιώσουν την ομολογία του/ης. Εάν αρνιόταν να επιβεβαιώσει, ξανάρχιζαν τα βασανιστήρια.
Από 50.000 έως 100.000 άνθρωποι καταδικάστηκαν σε θάνατο από την Ιερά Εξέταση, και έως περίπου 200.000 δικάστηκαν, βασανίστηκαν ή/και πέθαναν στην φυλακή ή κατά την διάρκεια των βασανιστηρίων, μέσα στην περίοδο 1300-1800, μόνο στην Ευρώπη.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΑΜΑΡΑ ΚΑΙ ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ.
ΠΗΓΗ: http://www.artofwise.gr/html/categories_content/anadromes/ieraeksetasi.html

Κυριακή 10 Απριλίου 2011

Χάρτες Βυζαντίου

Χάρτες Βυζαντίου

Ανακαλύψεις

Ανακαλύψεις

Ανακαλύψεις

Ρομανικός και γοτθικός ρυθμός

Μία σύντομη και περιεκτική παρουσίαση του ρομανικού και γοτθικού ρυθμού ,των δύο δηλαδή αρχιτεκτονικών ρυθμών της Δύσης την περίοδο του Μεσαίωνα , μπορείτε να δείτε πατώντας  εδώ
και εδώ

Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ

Μετά την ολοκλήρωση του 10ου κεφαλαίου στην Ιστορία της Γ΄ Γυμνασίου (2ος Παγκόσμιος Πόλεμος) και την προσέγγιση των αποσπασμάτων από Το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, θα σας πρότεινα να ακούσετε τα αναγνώσματα «Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ», «Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ» από το Άξιον Εστί (απαγγέλλει ο Μάνος Κατράκης), καθώς και το τραγούδι «ΤΗΣ ΔΙΚΑΟΣΥΝΗΣ ΗΛΙΕ ΝΟΗΤΕ»( Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης,Συνθέτης: Μίκης Θεοδωράκης, Τραγούδι: Γρ. Μπιθικώτσης.
Υποθέτω ότι έρχονται αμέσως στο μυαλό μας οι συνέπειες που επιφέρει ο πόλεμος, όπως τις προσεγγίσαμε στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Τρίτη 5 Απριλίου 2011

ΧΑΡΤΕΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

Δευτέρα 4 Απριλίου 2011

Εργασίες μαθητών

    Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας της βυζαντινής ιστορίας οι μαθητές με τη βοήθεια χαρτών που βρήκαν στο διαδίκτυο εργάστηκαν ομαδικά και ατομικά  μέσα στην τάξη και ετοίμασαν παρουσιάσεις σε αρχείο ppt με θέμα τις εδαφικές διαφοροποιήσεις του Βυζαντίου ανά τους αιώνες οι οποίες και θα αναρτηθούν στο blog.

Κυριακή 3 Απριλίου 2011

Βυζαντινή τέχνη - εργασία μαθητών των Β2-Β3

     Οι μαθητές των τμημάτων Β2 , Β3 καλούνται να εργαστούν ομαδικά ή ατομικά πάνω στο θέμα:" αρχιτεκτονική των βυζαντινών ναών και η εικονογράφησή τους".Πρέπει να παρουσιάσουν σε αρχείο ppt με χρονολογική σειρά τους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς των χριστιανικών ναών με αντιπροσωπευτικά δείγματα αλλά και τις περίφημες βυζαντινές εκκλησίες της Καστοριάς.Επίσης, να αναφερθούν στο εικονογραφικό πρόγραμμα των ναών και να απαντήσουν στο ερώτημα "πώς παριστάνονται συνήθως τα πρόσωπα και τα σώματα των αγίων; Γιατί;"
Μπορούν να συμβουλευτούν το σχολικό βιβλίο και ενδεικτικά τις παρακάτω διευθύνσεις:

http://users.sch.gr/pchaloul/

http://www.imkastorias.gr/gallery/byzantinoinaoi

Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

Η σημασία της ειρήνης στον κόσμο

Στις μέρες μας, αν και ο άνθρωπος έχει εξελιχθεί, συνεχίζουν να γίνονται πόλεμοι σε όλο τον κόσμο οι οποίοι επιφέρουν πολλές καταστροφές. Οι ειρηνόφιλοι με πολλούς τρόπους και μέσα από ποικίλους χώρους και τομείς προσπαθούν να προβάλουν τις επιπτώσεις ενός πολέμου ευαισθητοποιώντας έτσι τους ανθρώπους.
Mέσα από το χώρο της μουσικής και συγκεκριμένα από τα τραγούδια : το ‘’Πικρή μου αλήθεια’’ το ‘Living Darfur’ των Mattafix και το ‘Imagine’ του John Lennon, γίνεται μία προσπάθεια ευαισθητοποίησης για τα δεινά και τις συνέπειες που επιφέρει ο πόλεμος. Συγκεκριμένα, προβάλλονται τα καταστροφικά αποτελέσματα του πολέμου στην Γάζα με τους χιλιάδες νεκρούς και τραυματίες, με τους κατοίκους με την θλίψη ζωγραφισμένη στο πρόσωπο τους γύρω από τα κατεστραμμένα σπίτια τους και τους σκοτωμένους συνανθρώπους τους. Στη συνέχεια με το επόμενο μουσικό κομμάτι παρουσιάζονται τα δείνα που προκάλεσε ο εμφύλιος πόλεμος στην Αφρική με θύματα αθώους ανθρώπους, κυρίως όμως μικρά παιδιά! Τέλος μέσα από το Imagine του John Lennon οραματιζόμαστε ένα κόσμο χωρίς πολέμους, καταστροφές και χαμένες ανθρώπινες ζωές όπου θα κυριαρχεί η ειρήνη και το χαμόγελο στα πρόσωπα όλων των ανθρώπων!!!
Ελπίζουμε μέσα από αυτές τις προσπάθειες που γίνονται να αλλάξει ο τρόπος σκέψης των ανθρώπων οι οποίοι βάζουν πάνω από όλα το δικό τους συμφέρον καταστρέφοντας όμως έτσι τον υπόλοιπο κόσμο και να βασιλεύει η ειρήνη και η ευημερία.
Βέφα, Κέλλυ, Φιλιώ, Αθανασία